foo

Nye muligheder for flere varierende rum

Institutioner har brug for mange steder, hvor man kan lave forskellige aktiviteter, og hvor man kan mødes og samles på tomandshånd, eller med alle forældrene på en gang. Der er ofte ikke meget plads inde og i eksisterende rammer er det ofte alt for dyrt at bygge nyt.

Hvad kan I gøre?

Illustrationen viser, hvordan I kan skabe nye muligheder ved at skabe en variation af mindre og større rumligheder både indendørs og udendørs. Overdækkede rum og lette tilbygninger fungerer som ekstra areal, der giver en alsidighed til institutionens oprindelige udgangspunkt. Institutionen gør brug af eksterne attraktioner som eksempelvis en bålhytte i den nærtliggende skov og en teaterscene på en nærtliggende skole

Designeksempler på overdækkede rum og lette tilbygninger

Baser i det fri

En udendørsinstitution, hvor alle faciliteter er tilgængelige for alle. Børnene har små baser i forskellige hytter. Al leg foregår i det fælles.

 

 

Hus, drivhus og have

 

Hvis jeres institution skal udvides eller ombygges kan I vælge at tilbygge et uopvarmet rum, der binder funktioner sammen. Det giver en udvidelses af udendørssæsonen.    

 

 

Udendørs satellitter 

Nogle daginstitutioner deler flere udendørs faciliteter, der placeres som satellitter rundt om i kommunen, f.eks. en byggelegeplads, tarzanbane, rollespils-site og shelters.

 

 

Hjælp at hente

Til at understøtte jeres arbejde med denne designudfordring anbefales samtidig at kigge på designudfordringerne: ”Fleksibilitet”, ”Inde – ude” og endelig designudfordringen ”Guld i Nabolaget”

17. Jul 2014 kl. 06:33